Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich rodičům a pedagogům. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží.

Zajišťuje poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických a poradenských služeb přímo na škole. ŠPP úzce spolupracuje s vedením školy, s pedagogy a školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC).

S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu s Nařízením EU 2016/679 (GDPR) – Obecné nařízení o ochraně osobních údajů.

Školní  poradenské  pracoviště  spadá  do  oblasti  poradenských  služeb  ve  škole.  Program pedagogického  poradenství  zpracovává  a aktualizuje tým pracovníků školy:

Výchovný poradce: Mgr. Eva Zykmundová, zykmundova@primmat.cz, 558 436 312

Konzultační hodiny:

Pondělí: 7:40-8:00 h

Úterý: 14:00-16:00 h

Možnost individuální domluvy termínu

Školní metodik prevence: Mgr. Eva Zykmundová

Pondělí: 14:00-16:00 h

Úterý: 7:40-8:00 h

Možnost individuální domluvy termínu

Kariérový poradce: Mgr. Magda Kanalášová, kanalasova@primmat.cz, 558 436 312

Pondělí: 14:00-16:00 h

Možnost individuální domluvy termínu

Program poradenství (školního poradenského pracoviště) naplňuje především tyto cíle:

 Standardní činnosti školního poradenského pracoviště:

Standardní činnosti poradenských pracovníků školy zahrnují služby, které jsou poskytovány žákům,   jejich   zákonným   zástupcům   a   pedagogickým   pracovníkům.   Podmínkou   pro poskytnutí  školní  poradenské  služby  nezletilému  žákovi  je  informovaný  souhlas  jeho zákonných zástupců. Souhlasu zákonného zástupce není třeba v případech, kdy je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví žáka nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.

Náplň činnosti jednotlivých poradenských pracovníků ŠPP 

Náplní práce školního metodika prevence:

Školní    metodik    prevence    vykonává    činnosti    metodické,    koordinační,    informační a  poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.

Metodické a koordinační činnosti:

Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.

 

Koordinace  a  participace  na  realizaci  aktivit  školy  zaměřených  na  prevenci  záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, kriminálního chování,   rizikových   projevů   sebepoškozování   a   dalších   sociálně patologických jevů.

Metodické  vedení  činnosti  pedagogických  pracovníků  školy  v oblasti  prevence  sociálně patologických  jevů  (vyhledávání  problémových  projevů  chování,  preventivní  práce s třídními kolektivy apod.).

Koordinace  vzdělávání  pedagogických  pracovníků  školy  v oblasti  prevence  sociálně patologických jevů. 

Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců, prioritou v rámci tohoto procesu je prevence  rasizmu, xenofobie  a  dalších  jevů,  které  souvisí  s otázkou  přijímání  kulturní  a etnické odlišnosti. 

Koordinace   spolupráce   školy   s orgány   státní   správy   a   samosprávy,   které   mají v kompetenci    problematiku    prevence    sociálně    patologických    jevů,    s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními,  krizovými  a  dalšími  zařízeními  a  institucemi),  které  působí  v oblasti prevence sociálně patologických jevů.

Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů. 

Shromažďování    odborných    zpráv    a    informací    o    žácích    v poradenské    péči specializovaných  poradenských  zařízení  v rámci  prevence  sociálně  patologických  jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. 

Vedení  písemných  záznamů  umožňujících  doložit  rozsah  a  obsah  činnosti  školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření. 

 

Informační činnosti:

Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o  nabídkách  programů  a  projektů,  o  metodách  a  formách  specifické  primární  prevence pedagogickým pracovníkům školy.

 

Prezentace  výsledků  preventivní  práce  školy,  získávání  nových  odborných  informací  a zkušeností.

Vedení  a  průběžné  aktualizování  databáze  spolupracovníků  školy  pro  oblast  prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny,  zdravotnická  zařízení,  Policie  ČR,  orgány  sociální  péče,  nestátní  organizace působící  v oblasti  prevence,  centra  krizové  intervence  a  další  zařízení,  instituce  a jednotliví odborníci).

Poradenské činnosti:

Vyhledávání  a  orientační  šetření  žáků  s rizikem  či  projevy  sociálně  patologického chování,  poskytování  poradenských  služeb  těmto  žákům  a  jejich  zákonným  zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli). 

Spolupráce  s třídními  učiteli  při  zachycování  varovných  signálů  spojených  s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole. 

Příprava  podmínek  pro  integraci  žáků  se  specifickými  poruchami  chování  ve  škole  a koordinace  poskytování  poradenských  a  preventivních  služeb  těmto  žákům  školou  a specializovanými školskými zařízeními. 

Náplň práce výchovného poradce ve spolupráci s kariérovým poradcem:

Výchovný poradce  vykonává činnosti poradenské, koordinační, informační a  metodické. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.

Poradenské činnosti:

Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:

Koordinace    mezi    hlavními    oblastmi    kariérového    poradenství    –    kariérovým vzděláváním  a  diagnosticko-poradenskými  činnosti  zaměřenými  k volbě  vzdělávací cesty žáka. 

Základní  skupinová  šetření  k volbě  povolání,  administraci,  zpracování  a  interpretaci zájmových  dotazníků  v rámci  vlastní  odborné  kompetence  a  analýzy  preferencí v oblasti volby povolání žáků.

Individuální  šetření  k volbě  povolání  a  individuální  poradenství  v této  oblasti  (ve spolupráci s třídním učitelem).

 

Poradenství  zákonným  zástupcům  s ohledem  na  očekávání  a  předpoklady  žáků  (ve spolupráci s třídním učitelem).

Spolupráce   se   školskými   poradenskými   zařízeními   (pedagogicko-psychologická poradna,  speciálně  pedagogické  centrum)  a  středisky  výchovné  péče  při  zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.

Zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích, úřadů  práce  a  poskytování  informací  žákům  a  zákonným  zástupcům  o  možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek. 

Vyhledávání  a  orientační  šetření  žáků,  jejichž  vývoj  a  vzdělávání  vyžadují  zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.

Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Příprava  podmínek  pro  integraci  žáků  se  zdravotním  postižením  ve  škole,  koordinace poskytování  poradenských  služeb  těmto  žákům  školou  a  školskými  poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.

Poskytování   služeb   kariérového   poradenství   žákům/cizincům   se   zřetelem   k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.

Metodické a informační činnosti:

Zprostředkování  nových metod pedagogické diagnostiky a intervence. 

Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod. 

Předávání  odborných  informací  z oblasti  kariérového  poradenství  a  péče  o  žáky  se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy. 

Poskytování  informací  o  činnosti  školy,  školských  a  dalších  poradenských  zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům. 

Shromažďování   odborných   zpráv   a   informací   o   žácích  v poradenské   péči   dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. 

Vedení  písemných  záznamů  umožňujících  doložit  rozsah  a  obsah  činnosti  výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření. 

 Zpracováno dle Vyhlášky 197 ze dne 2. 6. 2016 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Můžete využít služeb: